انتخاب گاوصندوق مطلوب فاکتورهای مختلفی دارد برای همین تصمیم گرفتیم راهنمای انتخاب گاوصندوق را به صورت جامع برای شما توضیح دهیم.

ممکن است باور این موضوع برایتان سخت باشد؛ اما لازم است بدانید که قیمت گاوصندوق رابطه مستقیمی با نرخ دلار دارد.

در صورتی که اندوخته زیادی دارید به جای اینکه نگران از دست داشتن آن‌ها را داشته باشید.
خوب است هرچه سریعتر اقدام به خرید گاوصندوق متناسب با نوع نیازتان کنید.

راهنمای انتخاب گاوصندوق

پیش از خرید گاوصندوق نخست بایستی نیازتان را مشخص کنید و اینکه محلی را برای نگهداشتن آن در نظر بگیرید.
در ضمن آگاهی و دانش تان را با فناوری‌های پیشرفته موجود بسنجید، در نتیجه می‌توانید با خیال آسوده خرید کنید.

فاکتورهای انتخاب گاوصندوق عبارت است از:

  • محل گاوصندوق
  • محفظه داخل گاوصندوق
  • نوع قفل
  • امنیت

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. محل گاوصندوق

اطمینان حاصل کنید زمانی که گاوصندوق وزنی معادل 100 کیلوگرم دارد نمی‌خواهید آن را مرتبا جابجا کنید.

در واقع محلی که برای گاوصندوق در نظر می‌گیرید رابطه مستقیمی با ابعاد گاوصندوقی که انتخاب کرده اید؛ دارد.
در صورتی که قصد دارید یک گاوصندوق خانگی تهیه کنید؛ خوب است پیش از هر چیزی این نکته را مدنظر قرار دهید که مناسب‌ترین مکان برای نصب گاوصندوق در منزل کجا است.

معمولا بیشتر افراد اتاق خواب و داخل یکی از طبقات کمد دیواری را انتخاب می‌کنند تا هیچ کس در وهله اول متوجه وجود گاوصندوق نشود.

بعد از اینکه مکان مناسبی انتخاب کردید خوب است طول، عرض و ارتفاع این فضا را با متر اندازه گیری کنید تا گاوصندوقی هم سایز با این فضا تهیه کنید.

2. محفظه داخل گاوصندوق

ممکن است محفظه داخل گاوصندوق برایتان چندان اهمیتی نداشته باشد اما این نکته برای نوع کاری که قصد دارید انجام دهید بسیار مهم است.

خوب است در ابتدای امر تکلیفتان را با خودتان مشخص کنید. از خود سوال کنید که آیا قصد دارید سکه، طلا، و اشیای قیمتی داخل آن نگهداری کنید یا نه تنها یک سری اسناد و مدارک مهم مانند سند ازدواج، کارت شناسایی، و غیره می‌باشد.

در این صورت می‌توانید با توجه به حجم محتویاتی که در نظر دارید از آن‌ها محافظت کنید محفظه داخل گاوصندوق را انتخاب می‌کنید.
در صورتی که نیاز دارید محفظه داخل گاوصندوق بزرگ باشد بهتر است از محفظه‌های چند طبقه استفاده کنید.

این کار باعث نظم بخشیدن به محتویات داخل گاوصندوق خواهد شد و در صورت نیاز به یک مدرک یا سندی سریعتر آن را پیدا خواهید کرد.

3. نوع قفل

از دیگر مواردی که هنگام خرید گاوصندوق باید مدنظر قرار داشت، نوع قفل گاوصندوق است، خصوصیات انواع قفل گاوصندوق با یکدیگر متفاوت است.

اطمینان حاصل کنید که مدل‌های ارزان قیمت هم این کار را به خوبی انجام می‌دهند؛ لذا بسته به نوع قفل گاوصندوق بیشتر از امنیت مطابق با سلیقه افراد است.

ترجیحا جهت انتخاب گاوصندوق توجه داشته باشید که شما با کدام نوع سیستم قفل راحت‌تر هستید.

در صورتی که با تکنولوژی روز دنیا پیش می‌روید بهتر است از رمزهای دیجیتالی استفاده کنید اما به خاطر داشته باشید که در صورتی که پشت سر هم به صورت متوالی رمز موردنظرتان را اشتباه وارد کنید دستگاه به مدت چند دقیقه متوقف خواهد شد.

در غیر این صورت بهترین گزینه انتخاب قفل‌های مکانیکی است.

از زمانی که گاوصندوق‌های اثر انگشتی وارد بازار شدند کارکردن با آن‌ها بسیار راحت‌تر و سریعتر شده است.
از دیگر نمونه‌های سیستم‌های هوشمند اسکن صورت و عنبیه چشم است که البته این نوع از گاوصندوق‌ها قیمت بسیار بالایی دارند.

4. امنیت

گاوصندوق‌ها مشابه سایر لوازم خانگی دارای رتبه بندی هستند با توجه به میزان امنیتی که دارند در رتبه‌های مختلف قرار می‌گیرند، امنیت گاوصندوق از فاکتورهای بسیار مهمی است که حتما باید به آن توجه کنید.
با توجه به میزان مقاومت گاوصندوق‌ها روش‌هایی برای فریب سارقین و یا‌ترساندن آن‌ها در نظر گرفته شده است.

به عنوان مثال استفاده از دزدگیر، مجهز بودن به دستگاه شوک یا جابجایی یا هر نوع صدایی می‌تواند منجر به‌ترس و وحشت سارقین گردد.
به طور کلی گاوصندوق‌ها در دو نوع رتبه بندی امنیتی قرار می‌گیرند یکی رتبه مقاومت در برابر حریق و دیگری رتبه سرقت است.

1. رتبه آتش سوزی

با توجه به اینکه بیشتر گاوصندوق‌ها برای جلوگیری از آتش و محافظت از اموال و دارایی‌های ارزشمند ساخته شده است؛ لذا از شر سارقین در امان نیستند.

خوب است بدانید که محتویات داخل گاوصندوق‌ها بیشتر تحت تاثیر آتش سوزی از بین می‌روند تا در اثر سرقت.
بنابراین خرید گاوصندوق‌هایی با قابلیت نسوز بودن که بتوانند حرارت را تحمل کنند یکی از نکات قابل توجه است.

کاهش مدل رتبه بندی درجه بندی Hr %2 منجر به مقاومت گاوصندوق در برابر آتش به مدت نیم ساعت با دمای خارجی 1500 درجه سانتی‌گراد می‌گردد.
معمولا گاوصندوق‌های که دارای رتبه بندی 1Hr+ هستند به منظور مقاومت در معرض آتش سوزی تا یک ساعت و تست کردن سقوط از ارتفاع 9 متری است.

حدوداً بیشترین میزان مقاومت و امنیت گاوصندوق مختص به رتبه بندی 2Hr+ است که سبب مقاومت گاوصندوق در برابر آتش ظرف مدت 2 ساعت شده همچنین تست سقوط از ارتفاع 9 متری با خیال آسوده پشت سر می‌گذارد.

2. رتبه سرقت

از دیگر نکات خرید گاوصندوق توجه به رتبه سرقت است.

البته خارج از سه سطح امنیتی B1 تا B3 گاوصندوق چندین سطح امنیتی دیگر وجود دارد. این فاکتور دقیقا مشخص می‌کند که چه انتظاری از گاوصندوق موردنظرتان بایستی داشته باشید.

البته این سطح توسط TL یا مقاومت در برابر ابزار آلات اندازه گیری می‌شود.

حداقل میزان آن 15-TL است در این سطح گاوصندوق می‌تواند به مدت 15 دقیقه در معرض انواع ابزار آلاتی مانند: دریل، اره و گاز انبر مقاومت کند و بعد از آن به درجه 6 TL – 30x خواهد رسید که نشان دهنده این است که محصول موردنظر در برابر انواع ابزارالات از هر شش جهت مقاومت کرده است.

زمانی که با رتبه بندی سرقت 30-TRTL مواجه شدید منظور این است که گاوصندوق در برابر انواع ابزارآلات و وسایل پیشرفته سرقت توانسته است به مدت 30 دقیقه دوام بیاورد.