سیستم رمزنگاری یا قفل‌‌های گاوصندوق تاثیر زیادی در امنیت گاوصندوق دارد. انواع قفل‌ها و رمزهای مکانیکی، دیجیتالی، ترکیبی و … وجود دارند که هر کدام از این قفل‌ها ویژگی‌ها و مزایای خاصی دارند و کاربردشان با یکدیگر متفاوت می‌باشد.
اما قفل‌های گاوصندوق رتبه‌بندی شده هستند. داشتن اطلاعات در مورد رتبه‌ بندی قفل گاوصندوق به شناخت میزان امنیت آن‌ها کمک می‌کند.

گاوصندوق در واقع جعبه‌ای است که باید امنیت آن به وسیله قفل یا رمز آن تامین شود. قفل گاوصندوق نقش حیاتی در امنیت گاوصندوق ایفا می‌کند. گاوصندوق‌ها معمولاً بر اساس نوع قفل و سیستم رمزنگاری طبقه‌بندی می‌شوند.
بنابراین یکی از مهمترین اجزای گاوصندوق قفل آن می‌باشد.
تشخیص ایمنی و استحکام رمز یا قفل گاوصندوق مانند بدنه آن در یک نگاه قابل تشخیص نیست. بنابراین تنها با مراجعه به فروشگاه نمی‌توانید به امنیت قفل گاوصندوق پی ببرید.
برای پی بردن به امنیت یک قفل باید به رتبه‌بندی قفل گاوصندوق دقت نمایید. بسیاری از مشتریان در مورد رتبه‌بندی قفل گاوصندوق اطلاع زیادی ندارند. بنابراین در ادامه در مورد رتبه‌ بندی گاوصندوق توضیحاتی خواهیم داد.

رتبه‌بندی قفل گاوصندوق به چه صورتی است؟

همان طور که می‌دانید به صورت کلی قفل گاوصندوق به سه دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شوند که عبارتند از:

  • قفل مکانیکی
  • قفل دیجیتالی
  • قفل ترکیبی

قفل‌هایی که نام بردیم به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند اما صحبت ما در مورد رتبه‌بندی این قفل هاست.

استاندارد ul یک استاندارد معتبر جهانی است که توسط یک موسسه امنیتی در آمریکا به محصولات امنیتی داده می‌شود. این موسسه طی آزمایش‌های مختلفی که روی محصولات امنیتی انجام می‌دهد نشان استاندارد ul را به محصولات ایمن اهدا می‌کند.

استاندارد ul بیشتر برای گاوصندوق‌های نسوز شناخته شده است. داشتن استاندارد ul برای گاوصندوق‌های نسوز به معنای میزان مقاومت این گاوصندوق‌ها در دما و مدت زمان مشخص می‌باشد.
این استاندارد سه سطح مختلف برای نسوز بودن گاوصندوق تعریف کرده و استانداردی که به گاوصندوق‌ها داده می‌شود در سه کلاس متفاوت می‌باشد.

رتبه‌بندی قفل گاوصندوق دیجیتال

یکی از بهترین قفل‌ها برای تامین امنیت گاوصندوق، انواع قفل گاوصندوق دیجیتالی هستند.
امنیت قفل یک گاوصندوق دیجیتال با فاکتورهای متعددی سنجیده می‌شود.
گاوصندوق‌های دیجیتال ایمن باید دارای استانداردهای خاصی باشند.

برای مثال گاوصندوق‌های دیجیتال در آمریکا باید حتماً دارای استاندارد UL Type 1 باشند و یا استاندارد 2058 UL را داشته باشند. داشتن این استانداردها برای گاوصندوق‌های دیجیتال در آمریکا الزامی می‌باشد.

محل قرارگیری باتری قفل

محل قرار گرفتن باطری رمز اهمیت زیادی دارد.
باتری یک گاوصندوق ایمن باید در خارج از درب آن قرار داشته باشد. این به این دلیل است که اگر باتری تمام شد و درب گاوصندوق بسته بود به راحتی بتوان باتری را تعویض نمود.
علاوه بر این ترکیب رمز گاوصندوق نیز باید در حافظه اصلی ذخیره شوند تا کدهای آن از بین نروند.

نحوه قرار گرفتن قفل در درب

قفل‌های دیجیتال استاندارد خاصی برای ضخامت دارند. این ضخامت باید طبق استاندارد 2058 UL تعریف شده باشند. همان طور که گفتیم محل قرار گیری باتری قفل باید در بیرون از گاوصندوق تعبیه شده باشد.
اما سیستم ذخیره‌سازی و پردازش قفل باید در داخل گاوصندوق قرار داده شود. این به خاطر این است که در صورت ضعیف بودن باتری سارقان نتوانند اقدام به بازیابی رمز و باز کردن درب گاوصندوق نمایند.
این ویژگی در گاوصندوق‌های ایمن و با کیفیت دیجیتالی باید حتماً رعایت شده باشد.

تعداد ترکیب رمز

یکی از شاخص‌های امنیت برای قفل‌های دیجیتال داشتن تعداد بالای ترکیب رمزقفل می‌باشد. تعداد ترکیب رمزهای قفل دیجیتال باید حداقل از یک میلیون ترکیب تشکیل شده باشد.
این تعداد ترکیب رمز به این دلیل است که احتمال حدس زدن رمز گاوصندوق توسط سارق چیزی حدود صفر باشد. برای این که یک ترکیب دو میلیونی رمز داشته باشیم تنها کافی است که رمز 5 عددی را برای گاوصندوق ترکیب و تعیین کنیم.

مقاومت قفل گاوصندوق

قفل‌های با کیفیت و ایمن باید از استحکام بالایی نیز برخوردار باشند. برای ساخت قفل‌های ایمن و استاندارد از یک روکش از ترکیب آلیاژهای مخصوص استفاده شده که مقاومت قفل را در برابر حفاری تضمین می‌کند.
این روکش استحکام قفل را افزایش داده و از حفاری برای بازگشایی قفل جلوگیری می‌نماید.

رتبه‌بندی قفل گاوصندوق مکانیکی

برای این که از ایمن بودن قفل‌های مکانیکی مطمئن شویم این قفل‌ها باید دارای استاندارد UL 768 باشند. این استاندارد دارای 4 درجه‌بندی متفاوت بوده که در ادامه آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

گروه 2

داشتن این استاندارد برای قفل مکانیکی به این معناست که این قفل حداقل شرایط ممکن را دارد. قفل‌هایی که استاندارد گروه 2 را دارند از مقاومت و استحکام متوسطی در برابر فشارهای خارجی برخوردارند. همچنین این قفل‌ها با تکنیک‌های ساده دستکاری قفل قابل بازگشایی نیستند.

گروه M2

قفل‌های دارای این استاندارد از دوام و مقاومت بیشتری نسبت به درجه اول برخوردار می‌باشند. انتظار می‌رود قفل‌های دارای این استاندارد ایمنی خوبی در برابر ترفندهای سارقین حرفه‌ای و متخصص نیز داشته باشند.

گروه 1

برای این که این استاندارد به یک قفل مکانیکی داده شود لازم است که به مدت 20 ساعت در اختیار یک متخصص قرار بگیرد. اگر پس از این مدت این شخص قادر به باز کردن قفل گاوصندوق نبود در این صورت قفل می‌تواند این استاندارد را کسب نماید.
قفل‌های دارای استاندارد گروه 1 بالاترین سطح امنیت و ایمنی را دارا می‌باشند.

این قفل‌ها برای گاوصندوق مکان‌های حساس و دولتی استفاده می‌شوند. داخل این قفل‌های بسیار ایمن یک پیچ طراحی شده است. این پیچ در صورت خراب شدن یا سوراخ شدن قفل اجازه تخریب قفل و ورود به گاوصندوق را به هیچ عنوان به سارق نمی‌دهد.

گروه R1

قفل‌هایی که در این طبقه‌بندی قرار می‌گیرند، محصولات بسیار ویژه‌ای هستند که در دسته قفل‌های فوق امنیتی می‌باشند. قفل‌های این گروه علاوه بر داشتن ویژگی‌های گروه 1 از مقاومت در برابر اشعه ایکس نیز برخوردار هستند.
این مقاومت به این دلیل است که سارقان به هیچ وجه نتوانند از محتویات داخل گاوصندوق اطلاعات داشته باشند. این نوع قفل‌ها برای مناطق دولتی و امنیتی که از اسلحه گرم نگهداری می‌کنند استفاده می‌شود و کاربرد آن نیز بسیار نادر و خاص می‌باشد.